Czy można ograniczyć cukier i jednocześnie jeść słodycze?

Ograniczenie spożywania cukru to bardzo ważny krok w walce o lepsze zdrowie. Dla wielu osób zrezygnowanie ze słodyczy jest jednak ogromnym problemem – różne słodkie przekąski są niedrogie, łatwo dostępne i wręcz uzależniające, dlatego niestety na stałe zagościły w jadłospisach zarówno dzieci, jak i dorosłych. Na początek warto więc poszukać dla tego typu słodkości zdrowszych zamienników.

Wpływ cukru na zdrowie

Cukier zawarty w słodyczach nie jest sprzymierzeńcem osób chcących zadbać o swoją sylwetkę i kondycję. Trzeba sobie uświadomić, że składnik ten występuje nie tylko w cukierkach, ciastach, czekoladach czy lodach, ale również np. w dżemach i gazowanych napojach. Ponadto można go znaleźć w niektórych płatkach śniadaniowych, jogurtach bądź suszonych owocach. Chociaż takie produkty uważane są za zdrowe, w rzeczywistości także należy postarać się wyeliminować je z codziennego jadłospisu. Kluczem do sukcesu jest czytanie składów i wybieranie artykułów, które nie zawierają dodatkowej porcji cukru oraz jego najpopularniejszego zamiennika – syropu glukozowo-fruktozowego.

Zarówno cukier, jak i syrop glukozowo-fruktozowy wykazują wielokierunkowy, szkodliwy wpływ na organizm. Właśnie te składniki stanowią przyczynę otyłości, nadwagi, cukrzycy typu 2 i chorób układu sercowo-naczyniowego. W dłuższej perspektywie regularne spożywanie słodyczy może również prowadzić do nadciśnienia tętniczego, kłopotów z wątrobą, a nawet nowotworów (np. trzustki). Nie można zapominać też o wyjątkowo destrukcyjnym działaniu cukru na zęby – z próchnicą zmagają się coraz młodsze osoby.

Pracownik sklepu Sweetmill ze słodkimi kremami bez cukru i oleju palmowego podpowiada: Mimo że właściwości cukru są powszechnie znane (bywa nazywany „białą śmiercią” bądź „pustymi kaloriami”), nadal trudno z niego zrezygnować. Pomóc może metoda małych kroków, polegająca w tym przypadku na wprowadzeniu do swojej diety zamienników znanych i lubianych przekąsek. Warto sięgnąć zwłaszcza po produkty, w których szkodliwa sacharoza została zastąpiona maltitolem– substancją słodzącą pozyskiwaną z surowców naturalnych.

Słodycze zawierające maltitol zamiast cukru

Słodkości z maltitolem nie różnią się wiele (pod względem smaku, zapachu, konsystencji) od tych dosładzanych cukrem – przy czym trzeba pamiętać, że chociaż maltitol to zdrowszy odpowiednik cukru, nie należy spożywać go w nadmiarze. Słodzik ten też zawiera kalorie (ok. 240 kcal w 100 g, dla porównania cukier ma ok. 380 kcal w 100 g), ponadto w bardzo dużych dawkach czasami powoduje problemy żołądkowo-jelitowe (biegunkę, niestrawność, wzdęcia). Niemniej jednak maltitol często jest wykorzystywany w produkcji artykułów spożywczych dla diabetyków (ponieważ nie stymuluje wydzielania insuliny), na uwagę zasługują także jego właściwości przeciwpróchnicze.

W ofertach sklepów znajduje się szeroki wybór słodyczy zawierających ten słodzik. Szczególną popularnością cieszą się gotowe pasty cukiernicze, dostępne w wielu różnych smakach. Krem z kawałkami orzechów, wiórkami kokosowymi albo o smaku owoców to świetna propozycja dla osób, którym trudno całkowicie zrezygnować ze słodkości. Tego typu pasty doskonale nadają się do smarowania pieczywa, wypieków czy naleśników, ale warto przygotować z nich również pudding z nasionami chia lub siemieniem lnianym – jedna łyżeczka wystarczy, by deser zyskał niepowtarzalny smak, a jednocześnie nadal był zdrowy.

Słodycze z maltitolem nie są idealnym rozwiązaniem ani dla osób walczących z nadwagą, ani dla zmuszonych do ograniczenia słodyczy ze względów zdrowotnych. Takie przekąski stanowią jednak kompromis, dzięki któremu można w dużej mierze wyeliminować cukier z jadłospisu, bez konieczności całkowitego rezygnowania z ulubionych smaków.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close